Технології 10 А

 
10А 19.05.2022 -26.05.2022

Тема:  Аксонометрчні проекції Переглянути відео Відповісти на запитання Виконати креслення в робочом зошиті та надіслати на:  pdo130313@gmail.com


 10А 12.05.2022 

Тема:  Перетен прямої і площини Переглянути відео Виконати малюнок та надіслати:  pdo130313@gmail.com






 10А 05.05.2022 

Тема:  Креслення в системі прямокутних проекцій Переглянути відеоСкласти 5 запитаньта надіслати :  pdo130313@gmail.com 



 10А 28.04.2022 

Тема:  Креслення плоских предметів Ознайомитися з темою Відповісти на запитання та надіслати відповіді:  pdo130313@gmail.com 

3.1. Зображення плоских предметів

Багато предметів мають незначну товщину (висоту), яка у багато разів менша за їх довжину і ширину. Такі предмети називають плоскими — це різні пластини, прокладки, підкладки, кутники тощо. Найчастіше їх виготовляють з листових матеріалів: картону, жерсті, фанери та інших.

Креслення плоского предмета (рис. 31) містить одне зображення, яке являє собою фронтальну проекцію (згадайте, чому її так називають). Воно дає повне уявлення про форму зображеного предмета та його частин. Товщину плоского предмета на кресленні вказують умовним позначенням. Для цього застосовують літеру s, котру пишуть перед числовим значенням товщини. Умовне позначення наносять на поличку лінії-виноски (рис. 31, б).

Рис. 31. Зображення плоского предмета: а — загальний вигляд; б — креслення

Рис. 32. Зображення плоских предметів, що мають форму правильних многокутників: а — з однією віссю симетрії; б — з двома осями симетрії

Зображення предмета на кресленні вибирають такими, щоб якнайповніше використовувалось поле креслення. Вам відомо, що перевагу слід віддавати зображенням предметів у натуральну величину. Але при цьому зображення може бути занадто малим і на полі креслення залишиться багато вільного місця. Занадто велике зображення не залишить місця для нанесення розмірів та інших позначень на кресленні. Тому великі предмети зображують зменшеними, а малі — збільшеними.

Щоб збільшити чи зменшити зображення на кресленні, застосовують масштаб. На кресленнях зображення предметів збільшують чи зменшують не в довільну кількість разів. Масштаби зображень визначені державними стандартами. їх значення такі:

  • масштаби зменшення — 1:2; 1:2,5; 1:4; 1:5; 1:10 та ін.;
  • масштаби збільшення — 2:1; 2,5:1; 4:1; 5:1; 10:1 та ін.

Треба пам’ятати, що в якому б масштабі не виконувалося зображення, розміри на кресленні наносять дійсні.

Вказують масштаб креслення у призначеній для цього графі основного напису (див. рис. 2). На полі креслення масштаби записують так: М 2:1; М 1:5; М 1:10 і т.д. В основному написі перед позначенням масштабу літеру М не пишуть.

Багато плоских предметів мають форму правильних многокутників: трикутників, чотирикутників, шестикутників і т.ін. Зображення правильних многокутників з непарною кількістю вершин мають одну вісь симетрії (рис. 32, а), а з парною — дві (рис. 32, б).

Рис. 33. Зображення плоских предметів: а, б, в — симетричних; г, д — несиметричних

В основі побудови зображення правильного многокутника лежить поділ кола на рівні частини, з правилами якого ви вже знайомі. З’єднані між собою прямими лініями точки поділу кола утворюють відповідний многокутник. Многокутник, побудований на основі поділу кола на рівні частини, називають вписаним.

Зверніть увагу, що вибір початкової точки для поділу кола впливає на положення осі симетрії зображення многокутника.

Плоскі предмети бувають симетричні і несиметричні. Ви вже знаєте, що симетричність предметів на кресленнях вказують осями симетрії, які проводять штрихпунктирною лінією. Зображення симетричних предметів можуть мати одну (рис. 33, а, б) чи дві (рис. 33, в) осі симетрії. Одна вісь симетрії може бути вертикальною (рис. 33, а) або горизонтальною (рис. 33, б). Несиметричні предмети осей симетрії на зображеннях не мають (рис. 33, г, д).

Симетричність форми плоского предмета визначає послідовність побудови його зображення.

Побудову зображення предмета з двома осями симетрії (рис. 34, а) починають з визначення центру поля креслення. Його знаходять на перетині діагоналей прямокутника, обмеженого рамкою креслення (рис. 34, б). Через знайдений центр проводять осі симетрії (рис. 34, в).

Від точки перетину осей симетрії будують габаритний прямокутник, який обмежує контур зображення предмета по його довжині і висоті (рис. 34, г). Габаритний прямокутник вибирають таким, щоб зображення якнайповніше зайняло місце на полі креслення.

Усередині габаритного прямокутника розмічають положення центрів і проводять кола й півкола заданих розмірів (рис. 34, д). Далі розмічають і обводять призматичні елементи контура зображення — прямокутні й гострокутні вирізи, пази тощо (рис. 34, е). Вважається доцільним будувати елементи контура зображення спочатку по його довжині, а потім — по висоті.

Рис. 34. Послідовність побудови зображення предмета з двома осями симетрії

В останню чергу розмічають і обводять прямолінійні ділянки контура зображення (рис. 34, є).

Якщо зображення плоского предмета має одну вісь симетрії (рис. 35, а), то його побудову починають з проведення цієї осі. Вертикальну вісь розміщують посередині ширини поля аркуша (рис. 35, б), а горизонтальну — посередині його висоти (див. рис. 34, в). Орієнтиром для правильного розміщення осі на полі аркуша слід брати його центр, визначений за допомогою діагоналей прямокутника, обмеженого рамкою креслення. Відносно осі симетрії будують габаритний прямокутник. Його положення на полі аркуша визначають однаковими проміжками зліва і справа (l1), а також зверху і знизу (l2) між самим прямокутником і рамкою креслення (рис. 35, в).

Усередині габаритного прямокутника розмічають положення центрів і проводять кола й півкола заданих розмірів. Причому спочатку будують ті елементи, що знаходяться на осі симетрії, а потім — ті, що поза нею (рис. 35, г, д). Далі розмічають і обводять призматичні елементи і в останню чергу — прямолінійні ділянки контура зображення (рис. 35, е, є). Тобто останні побудови виконують так само, як і в попередньому випадку.

Рис. 35. Послідовність побудови зображення предмета з однією віссю симетрії

Зображення несиметричного предмета (рис. 36, а) починають будувати безпосередньо з габаритного прямокутника. Його положення на полі креслення визначають однаковими проміжками між самим прямокутником і рамкою по ширині і висоті формату (рис. 36, б). Усередині габаритного прямокутника розмічають загальний контур предмета без деталізації його елементів (рис. 36, в). Далі розмічають положення центрів і проводять кола й півкола заданих розмірів (рис. 36, г, д). В останню чергу розмічають і обводять прямолінійні ділянки контура зображення (рис. 36, е, є).

ЗАПИТАННЯ

  • 1. Які предмети слід вважати плоскими?
  • 2. Як на кресленнях позначають товщину плоских предметів?
  • 3. Як відрізнити зображення плоского симетричного предмета від несиметричного?
  • 4. Якою лінією проводять на кресленнях осі симетрії?
  • 5. Як побудувати правильний вписаний у коло многокутник?
 10А 21.04.2022 

Тема: Загальні вимоги до оформлення креслень Ознайомитися з темою Відповісти на запитання та надіслати відповіді:  pdo130313@gmail.com 

1.1. Правила оформлення креслень

Креслення повинні бути однаково зрозумілими для тих, хто їх виконує, і для тих, хто буде користуватись ними. Тому існують єдині правила виконання креслень та вимоги до їх оформлення. Вони містяться у документах, які називають державними стандартами.

Правила виконання та вимоги до оформлення креслень, встановлені державними стандартами, є обов’язковими для всіх, хто виконує креслення.

Формати креслень. Щоб креслення були зручними для зберігання і користування ними, їх виконують на аркушах паперу певного розміру. Розміри аркуша креслярського паперу називають форматом. Формат аркуша визначається розмірами його сторін. У школі користуються аркушами, розміри сторін яких 297 х 210 мм. Цей формат позначають А4. Це найменший з форматів, визначених державним стандартом для виконання креслень.

Рамка і основний напис креслення. Кожне креслення має рамку, яка обмежує на форматі місце для побудови зображень та нанесення різних умовних позначень. Це місце всередині рамки називають полем креслення. Лінії рамки проводять на відстані 20 мм від лівої межі формату і на відстані 5 мм від верхньої, нижньої і правої меж (рис. 1). Залишена з лівого боку відстань призначена для підшивання креслень.

У правому нижньому куті поля креслення розміщують основний напис (рис. 1). До нього заносять відомості про осіб, що мають відношення до виконання креслення, назву зображеного на кресленні виробу та деякі інші дані, необхідні для кращого розуміння креслення.

Форма і зміст основного напису для креслень визначені державним стандартом. У школі на учнівських кресленнях застосовують спрощений основний напис. Його розміри і зразок заповнення показано на рисунку 2.

На аркушах формату А4 основний напис розміщують тільки уздовж короткої сторони (як на рис. 1). На кресленнях інших форматів основний напис розміщують уздовж довгої або уздовж короткої сторони.

Рис. 1. Оформлення аркуша креслення формату А4

Рис. 2. Основний напис навчального креслення: а - розміри; б - зразок заповнення

ЗАПИТАННЯ

  • 1. Що являє собою формат креслення?
  • 2. Які розміри має аркуш формату А4?
  • 3. Як утворюється поле креслення?
  • 4. На якій відстані від країв аркуша проводять рамку креслення?
  • 5. Які відомості містить основний напис креслення?
 10А 14.04.2022 

Тема:  Процес обробки деревини  долотами та стамескамиОзнайомитися з темою Скласти 5 запитань та надіслати :  pdo130313@gmail.com

 Технологія різання деревини стамесками та довбання долотом

 

1.   Інструмент для довбання

 

Довбання деревини виконують долотами, а різання - стамесками.

 

 Долото - це ручний інструмент для видовбування отворів, гнізд, пазів та ін. Основною частиною долота є стержень, на кінці якого знаходиться лезо. Стержень долота виготовляють із карбонової інстру­ментальної сталі, а ручку - з деревини твердих листяних порід (клена, бука, граба, берези). Кут загострення долота – 25-35º. Долотом видовбують отвори за допомогою киянки. Щоб рукоятка від ударів не розкололася на ній є кільце.

 

 

Стамеска - ручний інструмент для видовбування неглибоких гнізд, отворів, зрізування матеріалу невеликої товщини. Кут загострення стамески – 18-25º. Стамескою ріжуть тільки руками.

 

 

Стамески бувають плоскі (тонкі й товсті) і напівкруглі. У напів­круглих стамесках фаска розміщена з випуклого боку.

 

 

У процесі роботи лезо інструмента затуплюється. Такий інструмент не ріже, а рве деревину. Загострювання стамески і долота - робота дуже відповідальна, потребує великої старанності та певних навичок.

 

Стамеску і долото загострюють на точильних брусках. Точильні бруски - це зернисті камені різних розмірів і кольорів. Бруски можуть бути грубозернистими і дрібнозер­нистими.

 

Для зручності користування брусками і для того, щоб вони не розкололися, їх управляють у де­рев'яну колодку.

 

 

Отже, для загострювання стамески або долота потрібні: бруски - один грубозернистий, другий дрібнозер­нистий для правки, посудина з во­дою для промивання, ганчірка для протирання інструмента, що загострюється, кутник для перевірки, шаб­лон для визначення кута загострювання.

 

 

Лезо стамески і долота утворюється фаскою і передньою гранню різця.

 

2.   Технологія довбання долотом

 

Якість виготовлення виробів залежить як від дотримання технології виконання, так і від дотримання правил безпечної праці та ергономічних вимог. Під час різання деревини стамесками і долотами тулуб необхідно тримати прямо, злегка нахиливши голову вперед. Долото тримають лі­вою рукою, а киянку - правою.

 

При наскрізному довбанні отвори розмічають з двох боків заготовки. Отвори виготовляють зустрічним довбанням.

 

 

Для цього різальну кромку доло­та ставлять на відстані 0,5-1 мм від лінії розмітки перпендикулярно до напряму волокон, фаскою до гнізда. Спочатку сильним ударом киянки по ручці долота заглиблюють його в деревину, перерізаючи волокна. По­тім долото виймають, установлюють недалеко від першого прорізу з на­хилом до середини гнізда і вдаряють по ручці киянкою. Зрізану деревину вибирають долотом до перерізаних волокон. Те ж саме роблять із проти­лежного боку гнізда.

 

Глухі отвори довбають з одного боку.

 

Для цього деталь закріплюють струбциною на кришці верстака.

 

 

Таке кріплення упереджує ков­зання заготовки та її розколювання. Залежно від товщини оброблюваних деталей застосовують струбцини різної конструкції.

 

3.   Різання стамесками

 

Підстругування і зачищення де­талей уздовж і впоперек волокон виконують стамесками. Для цього заготовку закріплюють затискними пристроями верстака або струбци­ною. Стамеску розміщують під кутом 20...30° до площини оброблюваної деталі. При цьому її тримають правою рукою за ручку, а лівою охоп­люють передню грань стамески. Правою рукою натискують на ручку, а лівою регулюють напрям та товщину стружки.

 

 

Для механізованого довбання отворів у шкільних майстернях засто­совують електродовбальник.

 

 

Різання деревини при цьому здійснюється ланцюгом, який містить набір з'єднаних між собою різців. Ланцюг приводиться в рух електродви­гуном і натягується напрямною планкою. Переміщують планку за допо­могою важеля. При довбанні двигун разом із планкою опускають, і рухомий ланцюг урі­зується в деревину.

 

Правила безпечної роботи долотами та стамесками.

 

1. Перевірити надійність кріплення ручок ударних інструментів (киянки, молотка) та долота і стамески.

 

2. Долото повинно мати прямолінійно за­гострене лезо, а його ручка має бути оснащена металевим кільцем, яке запобігає розколю­ванню ударної частини.

 

3. Для уникнення поранення забороняєть­ся довбати долотом або різати стамескою «на себе», «на вису», з упором деталі в груди, на колінах, у напрямі до руки, яка підтримує деталь.

 

4. Щоб не поранитися, не можна перевіряти якість загострення леза долота або стамески пальцями. Для цього необхідно взяти аркуш паперу і провести по ньому лезом. Якщо лезо правильно загострене, воно не рве папір.

 

5. Щоб не пошкодити кришки верстака під час довбання наскрізних отворів, потрібно використовувати підкладну дошку.

 

6. Забороняється здувати відходи, оскільки можна запорошити очі й отримати травму.

 

7. Під час обробки заготовка повинна бути міцно затиснута в лещатах верстака або за допомогою струбцин.

 

8. Після завершення робіт інструмент очистити від бруду і здати на зберігання у відведених місцях у футлярах або лотках лезом «від себе».

   10А 07.04.2022 

Тема:  Процес обробки деревини Відповісти на тестові завданняНадіслати відповіді на поштову скриньку:  pdo130313@gmail.com

 Запитання 1

яка одиниця вимірювання лінійних розмірів у техніці?

варіанти відповідей
 

метр

 
 

сантиметр

 
 

дециметр

 
 

міліметр

 
 

будь-яка

Запитання 2

У якій позиції зазначені листяні породи дерев?

варіанти відповідей
 

модрина, береза, бук

 
 

ялиця, бук, липа

 
 

дуб, береза, бук, граб

 
 

дуб, береза, кедр

 
 

липа, сосна, осика

Запитання 3

Яка деревина належить до твердих порід?

варіанти відповідей
 

дуб, береза, бук, граб,

 
 

дуб, сосна, бук, граб,

 
 

ялина, осика, сосна, липа

 
 

береза, бук, граб, вільха

 
 

граб, бук, кедр, береза

Запитання 4

У якому переліку наведено хвойні породи дерев?

варіанти відповідей
 

дуб,сосна, береза

 
 

ялина,вільха, сосна

 
 

сосна, ялина, модрина, кедр,ялиця

 
 

модрина, граб, ялина

 
 

осика,ялина,сосна

Запитання 5

Із скількох шарів шпону виготовляється фанера?

варіанти відповідей
 

трьох і більше

 
 

двох чи трьох

 
 

одного

Запитання 6

Що виготовляють із шпону ?

варіанти відповідей
 

ДСП

 
 

ДВП, фанеру

 
 

фанеру, ДСП

 
 

фанеру

 
 

ДВП

Запитання 7

Як наносять малюнок на заготовку?

варіанти відповідей
 

через кальку

 
 

через промаслений папір

 
 

через копіювальний папір

 
 

через міліметровий папір

Запитання 8

Що виготовляють методом лущення деревини?

варіанти відповідей
 

деревоволокнисті плити

 
 

струганий шпон

 
 

фанеру

 
 

лущений шпон

Запитання 9

Яким інструментом розмічають коло?

варіанти відповідей
 

кутником

 
 

рейсмусем

 
 

лінійкою

 
 

циркулем

 
 

будь- яким

Запитання 10

З яких деталей складається рейсмус?

варіанти відповідей
 

колодки,шпильки, затискача

 
 

колодки, двух рейок, шпильок

 
 

колодки, двух рейок, шпильок, затискача

Запитання 11

Що називають припуском на обробку?

варіанти відповідей
 

лінію обрізу

 
 

шар матеріалу, що залишають для чистої обробки

 
 

зайву частину деревени

 
 

деревену, що має брак

 
 

місце для кріплення матеріалу

Запитання 12

Яким столярним інструментом вимірють кути 45 і 135 градусів?

варіанти відповідей
 

метром

 
 

рулеткою

 
 

кутником дерев'яним

 
 

єрунком

  Тема:  Процес оздоблення деревини .Переглянути відео Відповісти на  тестові завданнНадіслати відповіді на поштову скриньку:  pdo130313@gmail.com
ЗАПИТАННЯ №1 з однією правильною відповіддюБалів: 8%

Кінцева, завершальна операція в процесі виготовлення виробів з деревини для надання їм естетичності та неповторності, це -

ЗАПИТАННЯ №2 з кількома правильними відповідямиБалів: 8%

До основних видів оздоблень належать:

ЗАПИТАННЯ №3 на встановлення відповідностіБалів: 8%

Зіставте вказані техніки виконання різблення з їх зображеннями:

техніка виконання різблення
1

геометричне різблення

2

рельєфне різблення

3

яворівське різблення

зображення техніки виконання різблення
А

02019lgw-4888-93x112.png

Б

02019li3-d1ca-106x104.png

В

02019lic-cb53-152x101.png

ЗАПИТАННЯ №4 з однією правильною відповіддюБалів: 7%

Вірне чи невірне твердження:

Для різьблення використовують тверді породи деревини.

ЗАПИТАННЯ №5 на встановлення відповідностіБалів: 8%

Зіставте вказані види мозаїки з їх зображеннями:

види мозаїки
1

маркетрі

2

рельєфна мозаїка

3

інкрустація

Зображення видів мозаїки
А

02019ll9-9c16-125x131.png

Б

02019llo-42b5-157x96.png

В

02019lm3-1fbe-151x124.png

ЗАПИТАННЯ №6 з однією правильною відповіддюБалів: 8%

Опорядження виробів з деревини, це -

ЗАПИТАННЯ №7 на встановлення відповідностіБалів: 8%

Зіставте вказані види оздоблень з їх зображеннями:

види оздоблень
1

різблення

2

мозаїка

3

розпис

4

випалювання

зображення видів оздоблень
А

02019lp3-22d9-156x103.png

Б

02019lp4-087b-149x91.png

В

02019lp5-6b5a-65x119.png

Г

02019lpb-7093-69x111.png

ЗАПИТАННЯ №8 з однією правильною відповіддюБалів: 8%

Вірне чи невірне твердження:

Тоновані лаки змінюють колір виробу.

ЗАПИТАННЯ №9 з однією правильною відповіддюБалів: 8%

Гуашеві та густі акварельні фарби розводять:

ЗАПИТАННЯ №10 з однією правильною відповіддюБалів: 8%

Вірне чи невірне твердження:

Аакрилові лаки та фарби розбавляють розчинником.


12:11
12:11
   24.03.2022

  Тема:  Процес стругання деревини .Ознайомитися з темою Відповісти на  тестові завданнНадіслати відповіді на поштову скриньку:  pdo130313@gmail.com 

Запитання 1

 інструмент для чорнового стругання деревини.

варіанти відповідей
 

фуганок

 
 


рубанок

 
 

шерхебель

 
 

зензубель

Запитання 2

На якому рисунку зображений шерхебель?

варіанти відповідей
 
 
 
 
 
 
 
Запитання 3

Під яким номером показана колодка рубанка?

варіанти відповідей
 

1

 
 

2

 
 

4

 
 

6

Запитання 4

На яку відстань над підошвою рубанка повинне виступати лезо залізка для чистового стругання?

варіанти відповідей
 

0,1-0,3 мм.

 
 

0,5 мм.

 
 

1 мм.

 
 

5 мм.

Запитання 5

На яку відстань над підошвою рубанка повинне виступати лезо залізка для чорнового строгання?

варіанти відповідей
 

0,1 мм.

 
 

1-3 мм.

 
 

0,3 мм.

 
 

0,5 мм.

Запитання 6

Для закріплення (фіксації) залізка в рубанку застосовують:

варіанти відповідей
 

колодку

 
 

підошву

 
 

носок

 
 

клинок

Запитання 7

Як необхідно покласти рубанок на верстак?

варіанти відповідей
 

лезом вниз

 
 

лезом вгору

 
 

на кришку верстака лезом від себе

 
 

на кришку верстака лезом до себе

Запитання 8

Яким інструментом можна контролювати якість строгання?

варіанти відповідей
 

лінійкою

 
 

на "око"

 
 

лінійкою та столярним кутником

 
 

стуслом

Запитання 9

Що називаэться сруганням?

варіанти відповідей
 

столярна операція зрізання з поверхні заготовки тонких шарів деревини

 
 

вирівнювання поверхні заготовки

 
 

поділ заготовки на частини з освіту стружки 

 

17.03.2022

  Тема:  Процес стругання деревини .Ознайомитися з темою Відповісти на  запитання Надіслати відповіді на поштову скриньку:  pdo130313@gmail.com

 Процес стругання деревини

Опорні поняття: стругання, рубанок, шерхебель, фуганок, колодка, залізко, техніка стругання.
Стругання - це процес різання деревини з утворенням стружки, при якому оброблена поверхня, поверхня різання та площина різання збігаються.
Стругання застосовують для надання деталям правильної форми, точних розмірів і потрібної якості обробки поверхні деревини. Залежно від напряму стругання відносно волокон розрізняють три основні види стругання: 1) уздовж волокон (поздовжнє); 2) упоперек волокон (поперечне); 3) перпендикулярно до волокон (торцеве).
Інструменти, які використовуються для стругання деревини, конструктивно виконані у вигляді рубанків.
Рубанок - це дерев'яна колодка, в яку вставлене залізко, закріплене клином (мал. 65).
Нижня площина колодки називається підошвою. Форма підошви залежить від призначення інструмента. Для стругання плоскої поверхні підошва плоска, а для стругання кривих і профільних поверхонь вона має профіль деталі, яку бажають отримати.
У колодці для встановлення залізка є льоток - наскрізний отвір, що поступово звужується донизу. Він виходить на підошву у вигляді прорізу 5-6 мм завширшки, який називається прольотом. Чим вужчий проліт, тим ближче протискуються волокна до різальної кромки і тим чистішою виходить оброблювана поверхня.
На бічних стінках льотка є заплечики 3-5 мм завширшки, які служать опорою при затисканні залізка клином. Залізко ручного стругального інструмента - це пластини, виготовлені з інструментальної сталі, загартовані для збільшення строку експлуатації та однобічно загострені під кутом 30-35".
Для отримання при струганні особливо чистої поверхні застосовують залізка з верхньою накладкою, які називаються подвійними. Подвійне залізко складається з власне залізка, яке має поздовжній проріз для гвинта, І накладки з різьбовим отвором у верхній частині та злегка загнутим нижнім кінцем. Накладка виконує роль стружколама, який спрямовує і надламує стружку, що сприяє утворенню чистішої поверхні обробки.
Колодки і клини стругальних інструментів виготовляють з деревини твердих листяних порід: бука, граба, клена, груші або ясеня. Щоб зменшити можливе жолоблення колодки, її склеюють з двох брусків. Верхній брусок часто виготовляють з деревини берези.
Залежно від форми та призначення використовуються різні типи рубанків. Шерхебель (мал. 66, а) використовується для чорнового стругання дошок і брусків. Різальна крайка залізка шерхебеля має заокруглену форму і дає можливість знімати грубу стружку, залишаючи на струганій поверхні досить глибокі борозенки. Лезо залізка виступає над підошвою на 3 мм.
Рубанок з одинарним залізком (мал. 66, б) застосовують для вирівнювання поверхні після обробки шерхебелем. Рубанок зістругує борозенки, зроблені шерхебелем, однак навіть після стругання ним отримується поверхня ще недостатньо гладенькою. Лезо залізка рубанка прямолінійне.
Рубанок з подвійним залізком (мал. 66, в) служить для чистового стругання деталей, а також зачищання задирок, завилькуватих місць і складених виробів. Залізко рубанка має металевий стружколам, крайка якого паралельна лезу та віддалена від нього на 0,5-2 мм.
Фуганок (мал. 66, г) застосовують для точного, чистового стругання площини під лінійку, тобто для надання деталям правильної форми. Цього досягають завдяки довгій (700 мм) і важкій колодці. Залізко у фуганка найчастіше подвійне, що дає можливість не лише вирівнювати деталі, а чисто їх вистругувати.
Торцевий рубанок (мал. 66, ж) служить для зачищення торців та сучкуватих місць. Відрізняється від звичайного рубанка тим, що залізко встановлюється не під прямим кутом до поздовжньої крайки підошви колодки, а під кутом 80".
Налагоджування стругального інструменту
Продуктивність праці та якість виробів багато в чому залежать від підготовки І налагодження стругального інструменту. Налагодження рубанка полягає в розбиранні, гострінні різальної кромки залізка та правильному складанні його (мал. 67). Для розбирання рубанок беруть у ліву руку І, притримуючи великим пальцем залізко в льотку, вдаряють киянкою по хвостовій частині колодки. При розбиранні фуганка ударяють по металевій кнопці в передній частині колодки.
Правильність випуску різальної кромки залізка перевіряють на око, піднімаючи рубанок підошвою догори і передньою частиною до себе (мал. 68). Лезо повинно виступати з підошви на ОД-0,3 мм. Слід пам'ятати, що тільки в шерхебеля можна випускати лезо до 3 мм. Остаточно залізко закріплюють клином, злегка вдаряючи по ньому молотком. Клин повинен бути добре припасований і наглухо притиснутий до залізка.
Залізко рубанка можна загострити на бруску. У такому разі його гострять рівномірними прямолінійними або коловими рухами (мал. 69, а), постійно змочуючи брусок водою.
При загостренні залізка на бруску потрібно стежити за кутом нахилу до площини загострювання, щоб не допустити завалів крайок фаски.
Після гостріння лезо залізка правлять на дрібнозернистому бруску (мал. 72, б), злегка змочуючи його водою або оливою. Кут загострення залізка перевіряють шаблоном, а правильність загострення - косинцем або лінійкою. Лезо різального інструмента має бути гострим, з добре відшліфованою фаскою. Ширина фаски загостреного різця повинна бути однаковою по всій довжині. Профільний різальний інструмент з невеликою кривизною леза, як, наприклад, у шерхебеля, загострюють аналогічно, як і прямі, на краю плоского дрібнозернистого бруска.
Стругання деревини ручним інструментом
Матеріал закріплюють на верстатній дошці так, щоб напрям руху рубанка збігався з напрямом волокон. Це важливо для запобігання утворення задирок. Якщо матеріал затискають на верстаку з двох боків, то треба стежити, щоб його не вигнуло дугою. Зігнута деталь вистругується посередині більше, ніж на краях, і буде непридатною для подальшої обробки. Щоб не було вигинання, гвинти верстака потрібно загвинчувати не дуже сильно, а після затискання кілька разів вдарити дерев'яним молотком - киянкою по середній частині деталі. Відсутність вигину перевіряють на око.
Рубанок беруть лівою рукою за ріжок, правою - впираються у затилок колодки та стають впівоберта до верстака, виставивши вперед ліву ногу (мал. 70, а). Плавними, але швидкими, на повний розмах рухами рук починають стругати, намагаючись не рухати корпусом, бо це лише втомлює працюючого, а роботу не прискорює. Пересуваючи рубанок до себе, його трохи піднімають, щоб не зашліфувати лезо різця.
Спочатку стругають деталь по всій ширині на відстань розмаху рук. Потім - наступну ділянку; і так до кінця. На початку і наприкінці дошки частина рубанка виходить за її межі, що часто призводить до «завалювання» кінців дошки. Щоб запобігти цьому, треба на початку дошки натискати сильніше на передню, а наприкінці - на задню частину колодки рубанка (мал. 70, б).
Торці стругають короткими навскісними рухами рубанка. Спочатку торцюють одну половину до середини торця, а потім другу зустрічними рухами з протилежного боку. Якщо намагатися вистругати торець відразу на всю його довжину, то це майже завжди приводить до відколювання бічних кромок деталі.
Вистругані деталі, тобто площини і перпендикулярність граней, перевіряють за допомогою косинця і лінійки «на просвіт». Щоб перевірити правильність плоскої поверхні, до неї притискають ребро завчасно перевіреної лінійки або пера косинця і переміщують вздовж, впоперек і по діагоналях деталі (мал. 71).
Якщо лінійка скрізь щільно, без просвітів, прилягає, то площина вистругана правильно. Перпендикулярність граней перевіряють косинцем: колодку косинця притискають до однієї з граней (вже перевіреної лінійкою), а перо - до іншої. Пересуваючи косинець вздовж площини, неправильно вистругані місця можна помітити за просвітами між ребром пера та гранню деталі.
Чи добре засвоїли?
1. Назвіть інструменти, за допомогою яких здійснюється трудова операція стругання пиломатеріалів.
2. Які прийоми використовуються для налагодження рубанка?
3. Якими повинні бути вильоти лез над підошвою рубанка та шерхебеля?

  

                                                                                          

       17.02.2022

  Тема:  Технологія оздоблення виробів із деревини .Відповісти на  тестові завдання Надіслати відповіді на поштову скриньк:  pdo130313@gmail.com                                                                           

ЗАПИТАННЯ №1 з кількома правильними відповідямиБалів: 12%

Вказати способи обробки    поверхонь для  довготривалого зберігання дерев’яних виробів. 

ЗАПИТАННЯ №2 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

При прозорому опорядженні на деревину наносять

ЗАПИТАННЯ №3 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

При непрозорому опорядженні на деревину наносять

ЗАПИТАННЯ №4 з кількома правильними відповідямиБалів: 19%

Художнє  оздоблення  деревини – це 

ЗАПИТАННЯ №5 з кількома правильними відповідямиБалів: 12%

Випалювання можна виконувати

ЗАПИТАННЯ №6 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

 Тригранна і чотиригранна піраміда, вічко і зубчик – це елементи

ЗАПИТАННЯ №7 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

Який вид оздоблення зображено на малюнку?  

ЗАПИТАННЯ №8 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

Вказати яке оздоблення  використали для рамки?

ЗАПИТАННЯ №9 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

Який вид оздоблення зображено на малюнку?

ЗАПИТАННЯ №10 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

У якій техніці виконано оздоблення корпуса годинника?

ЗАПИТАННЯ №11 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

Вказати вид оздоблення виробу

ЗАПИТАННЯ №12 з однією правильною відповіддюБалів: 6%

Дерев’яні дощечки

 

                                                                                          

       

10А   10.02.2022

  Тема:  Технологія оздоблення виробів із деревини .Ознайомитися з темою. Відповісти на запитання Надіслати відповіді на поштову скриньк:  pdo130313@gmail.com                                                                           

Для чого оздоблюють вироби з деревини

Естетичний вигляд готового виробу з деревини має велике значення, адже така річ є привабливішою і конкурентоспроможною на ринку. Тому, перш ніж виготовити дерев’яні вироби, добре обмірковують не лише їх форму і конструкцію, а й колір та спосіб оздоблення.

Обговоріть у творчих групах

  • Як ви розумієте слово «оздоблення»?
  • Для чого застосовують оздоблення?
  • На якому етапі виготовлення оздоблюють виріб?

Оздоблення - це надання виробу привабливого вигляду. Цей процес потребує ретельного виконання певних технологічних операцій і дотримання технологічних норм і правил.

Деревина має гарну текстуру та колір, які найвиразніше виявляються у процесі лакування виробів (рис. 76).

Рис. 76. Під час лакування з’являється малюнок текстури деревини

Техніка оздоблення має багатовікову історію. Предмети з деревини, виготовлені ще близько 2000 років до нашої ери у Стародавньому Єгипті, вже були прикрашені різьбленням та інкрустацією (рис. 77). У ту епоху для оздоблення застосовували лаки і фарби, причому виготовляли їх з яєчного білка, воску, природних смол. Такі лаки «консервували» вироби, завдяки чому вони й дійшли до наших часів. Українські майстри здавна застосовували різноманітні техніки оздоблення, які не лише прикрашали виріб, а й робили його довговічним (рис. 78). Наприклад, щоб дерев’яний посуд не розтріскався і краще утримував рідину, його проварювали у натуральній лляній олії.

Рис. 77. Дерев’яні вироби - знахідки археологів - засвідчують давнє походження оздоблювальних технік і їх художню цінність: а - дерев’яні статуетки вельмож; б - футляр для люстерка з гробниці Тутанхамона; в - крісло цариці Сіт-Амон

Рис. 78. В оздобленні дерев’яних речей збереглись художні традиції українських майстрів: а - скриня; б - різьблена ложка; в - булава гетьмана

Якщо на готовому виробі помітні вади деревини (сучки, напливи, природні ушкодження), такі місця обробляють шліфуванням, ґрунтують чи вирівнюють поверхню, яку потім фарбують. Не слід забувати, що оздоблення має також захищати поверхню дерев’яних виробів від сонячних променів та дії повітря, адже деревина може тьмяніти, втрачати вологу і, всихаючи, змінювати форму тощо.

Які є види оздоблення виробів із деревини

Деревина - надзвичайно піддатливий до обробки матеріал. її природні декоративні можливості можуть бути посилені та підкреслені відповідною обробкою.

Від якості підготовки поверхні матеріалу залежить не тільки сама обробка, а й міцність зчеплення покриття з поверхнею. Крім того, міцність зчеплення залежить і від правильності вибору декоративного покриття для тієї чи іншої породи, чистоти підготовки поверхні, товщини шару, що наноситься, і від способу його нанесення.


Розрізняють два основні види обробки поверхні - прозору та непрозору.


Для непрозорої обробки вибирають породи дерев, які не мають декоративних текстури і кольору (береза, сосна). Непрозоре фарбування виконують клейовими, олійними й емалевими фарбами. Обробка емалевими фарбами - найбільш якісна з усіх непрозорих оздоблень. Вона надає елементам із дешевої деревини красивого, витонченого вигляду. Олійні емалі чутливі до зміни температури і вологості, а нітроемалі - вологостійкі.

Щоб уберегти деревину від небажаного впливу, її поверхню заздалегідь обробляють і покривають тонким шаром лаку або фарби.

Рис. 79. Рельєфна обробка

Прозорі обробки - це вощіння, мастичення, матування, лесування, глазурования, лакування і полірування, які створюють матове або блискуче прозоре покриття, що іноді підсвітлюється барвником.

Вощіння - це розтирання на поверхні деревини воску. Воскова плівка має малу поверхневу міцність і низьку температуру плавлення, а тому на воскове покриття рекомендують нанести прозорий спиртовий лак. Застосовується для поверхонь, на які не здійснюється механічний вплив.

Глазуровання - це нанесення на поверхню спеціальних сумішей - глазуролей (оліфа, скипидар, барвники) для збагачення поверхні певним кольором.

Рельєфні обробки (рис. 79) широко використовуються для художнього оздоблення інтер’єрів, начиння, меблів, декоративно-ужиткових виробів. Найпоширенішим видом декорування деревини є ручна різьба. Для збереження різьбленого декору і кращого виявлення якості самої деревини поверхню покривають політурами, лаками, воском.

Пласке декорування (рис. 80) - це мозаїка, що є витонченим видом декоративного оздоблення, який часто використовують, коли виготовляють меблі, двері тощо.

Рис. 80. Пласке декорування (мозаїка)

Рис. 81. Оздоблення виробу випалюванням

Краса і якість мозаїчного малюнка залежать від правильного добору порід деревини за кольором і текстурою. Вони мають гармоніювати між собою і відповідати загальному художньому задуму твору.

Рекомендовано такі поєднання: з двох порід - бук і морений дуб; клен і горіх; груша і палісандр; карельська береза і морена груша; горіх і клен «пташине око»; з трьох порід - дуб, клен і морений дуб; клен, червоне дерево і палісандр; бук, клен і морений дуб; клен, горіх і морений дуб. Мозаїчний набір підлягає прозорій обробці.


Контактуючи з предметом, зовнішня температура якого становить 150 °С і вище, деревина змінює свій колір, набуваючи коричневих тонів. Випалюванню (рис. 81) піддається не будь-яке дерево. Непридатні для нього занадто темні та надто тверді породи, а також ті, що містять смоли і дубильні речовини. Найприйнятніші для випалювання - липа, вільха, тополя та каштан. Поверхню деревини з випаленим малюнком можна залишити у натуральному вигляді, а можна розписати фарбами.

Рис. 82. Меблі з колекції Born 2b Burn Ярослава Галанта

Відомий український дизайнер і винахідник Ярослав Галант створює оригінальні колекції меблів шляхом поєднання різноманітних технік і технологій обробки та оздоблення різних матеріалів. Привертає увагу одна з його колекцій дерев’яних меблів, які оздоблюються обпалюванням (рис. 82).

Особливістю технології виготовлення таких меблів є обпалювання дерев’яного каркасу виробу за температури 2000 °С (рис. 83). За короткочасної дії високої температури обвуглюється лише верхній шар деревини, натомість її серцевина залишається неушкодженою і зберігає свою міцність.

Рис. 83. Обпалювання дерев’яного каркасу меблів

Обвуглена деревина внаслідок зміни своєї молекулярної решітки може легко відшаровуватись. Після охолодження верхній шар деревини обробляється спеціальним розчином (епіофтонолом - це теж запатентований винахід Я. Галанта), який фіксує молекулярну решітку обвугленої деревини, а потім поверхня виробу лакується.

Наведений опис технології обробки деревини є вогненебезпечним, тому його не можна відтворювати в домашніх умовах та без належного обладнання і підготовки!

Які етапи виділяють у процесі оздоблення

Процес оздоблення складається з кількох етапів, серед яких основними є такі:

  • 1. Поверхню деревини готують до оздоблення - зарівнюють сучки, тріщини, невеликі сколи й інші дефекти.
  • 2. Поверхню зачищають шліфувальним папером у такій послідовності: спочатку шліфують грубозернистим папером, потім - середньої зернистості, далі беруть дрібний і, нарешті, - нульовий папір.
  • 3. Цей етап використовують, коли необхідно досягти особливого блиску оброблюваної поверхні та високої чистоти обробки: водним розчином ПВА (у пропорції 5:1) покривають поверхню виробу і добре просушують; після повного висихання на оброблюваній поверхні піднімаються найдрібніші ворсинки, які зачищають наждачним папером.
  • 4. Після цього поверхню шліфують зворотною стороною шліфувального паперу або тканиною, щоб повністю очистити виріб.
  • 5. Лаки наносять у 2-4 шари. Після нанесення і повного висихання кожного шару поверхню шліфують і тільки тоді наносять новий шар.

Оздоблення вважається якісним, якщо поверхня виробу має однаковий, рівномірний розподіл лаку - без напливів і видимих стікань. Рівномірним, без тьмяних плям, має бути і блиск лакованої поверхні.

Перед лакуванням виробу можна виконати художнє оздоблення його поверхні - різьбленням, інкрустацією, випалюванням, розписом тощо. Добір чи поєднання цих технік буде доречним під час виконання проекту, коли майстер втілює свій творчий задум не лише у красивій формі виробу, а й через художнє оздоблення його поверхні.

Чому необхідно доглядати за виробами з деревини

Поверхні, обробленні лакофарбовими матеріалами, потребують регулярного догляду, оскільки покриття цих виробів втрачають за рік приблизно 10 мкм (мікрометрів) товщини шару. Це зумовлено впливом довкілля - дією вологи і температурних коливань, а також сонячних променів. У разі потрапляння прямих сонячних променів темні поверхні світлішають, світлі ж, навпаки, тьмяніють.

Регулярна обробка полірувальним воском - це один з найважливіших елементів догляду за виробами з деревини (в основному це двері і меблі). Тому переважна більшість засобів догляду за дерев’яними виробами у своєму складі містять віск (рис. 84).


Віск - це продукт бджолярства, біологічно активна речовина, яка має складну будову. Хоча на сьогодні й існує близько трьохсот різновидів воску, секрет створення природного воску відомий лише бджолам, а людям відтворити його так і не вдалося.

Віск має цікаві властивості і використовувався здавна. Він не втрачає своїх якостей довгі роки. Наприклад, бруски воску, знайдені у єгипетських пірамідах, збереглися достатньо м’якими.

До винаходу паперу на плоскі дерев’яні дощечки, вкриті з одного боку рівним шаром воску, наносили літери. Спеціальною паличкою із загостреним кінцем писали, а тупим кінцем - за потреби загладжували списану поверхню.

Протягом багатьох століть художники використовували фарби, виготовлені на основі воску: вони були стійкими і водночас зберігали свій блиск.

Рис. 84. Засоби для догляду за дерев’яними виробами: а - аерозольний поліроль, б - віск, в - полірувальна паста

Як доглядають за виробами з деревини

Полірувальний засіб наносять на дерев’яну поверхню виробу тонким шаром - розподіляють і плавними рухами розтирають за допомогою м’якої тканини вздовж волокон дерева.

Між поліруванням поверхню протирають м’якою вологою серветкою для видалення пилу, потім негайно забирають залишки вологи сухою серветкою.

Рис. 85. Полірування

Нерідко на дерев’яних виробах у процесі експлуатації з’являються дрібні подряпини. Для їх усунення можна скористатися ядром волоського горіха (рис. 86).

Рис. 86. Усунення дрібних подряпин ядром волоського горіха

1. Навіщо застосовують оздоблення?

2. Які види оздоблення виробів із деревини ти знаєш?

3. Як готують виріб до оздоблення?

4. Назви послідовно всі операції технології оздоблення виробу.

5. Для чого здійснюють догляд за дерев’яними виробами?

6. Які є засоби для догляду за дерев’яними виробами?

  

10А   03.02.2022

                                                                                          

       


  Тема: Припасування елементів шипового зєднання. Відповісти на тестові завдання  . Відповіді надіслати на поштову скриньк                                                                            pdo130313@gmail.com 

 1

Долото - це ...

варіанти відповідей
 

ручний інструмент для зрізування деревини

невеликої товщини

 
 

стамески використовують для вирізування та зачищання

гнізд

 
 

це ручний інструмент для видовбування отворів,

гнізд, пазів

 
 

підгонка розмірів заготовок для щільного з’ єднання

в конструкцію

Запитання 2

Стамеска - це ...

варіанти відповідей
 

це ручний інструмент для видовбування отворів, гнізд, пазів тощо

 
 

ручний інструмент для зрізування деревини невеликої товщини

 
 

має менший кут загострення

 
 

На ручці з обох боків є сталеві кільця

Запитання 3

Що необхідно врахувати під час виготовлення шипових з’ єднань?

варіанти відповідей
 

вади деревини

 
 

призначення шипових з’єднань

 
 

напрям волокон деревини

 
 

товщину з’ єднуваних деталей

 
 

усі перелічені

 
 

правильної відповіді немає

Запитання 4

З’ єднання, виконане на шип, має товщину деталі 16 мм. Яка ширина заплечика такого з’ єднання?

варіанти відповідей
 

8,0 мм

 
 

9,6 мм

 
 

6,4 мм

 
 

5,3 мм

 
 

2,4 мм

Запитання 5

Як правильно нанести розмітку під час довбання наскрізного гнізда шипового з’єднання у товстих заготовках?

варіанти відповідей
 

з одного боку

 
 

з обох боків

Запитання 6

Яку ширину повинно мати долото під час виготовлення гнізда шипового з’ єднання?

варіанти відповідей
 

більшу за ширину гнізда

 
 

меншу за ширину гнізда

 
 

ширину, що відповідає ширині гнізда

Запитання 7

Яке основне призначення буртика долота?

варіанти відповідей
 

для забезпечення надійного кріплення кільця

 
 

для забезпечення надійного кріплення ручки

 
 

для запобігання розколюванню ручки

 
 

усі відповіді правильні

Запитання 8

Який інструмент застосовують при розмічанні висоти шипа?

варіанти відповідей
 

кронциркуль або малку

 
 

малку або рейсмус

 
 

рейсмус або лінійку

 
 

лінійку або трафарет

Запитання 9

Яка технологічна операція є останньою під час виготовлення шипового з’єднання на одинарний відкритий шип?

варіанти відповідей
 

видовбування гнізда або провушини

 
 

запилювання

 
 

випилювання шипа

 
 

зачищання шліфувальною шкуркою

 
 

зачищання рашпілем

Запитання 10

Якою повинна бути ширина кожного заплечика порівняно з шириною заготовки?

варіанти відповідей
 

1/3 ширини

 
 

1/2 ширини

 
 

1/4 ширини

 
 

залежить від призначення шипового

з’ єднання

 
 

правильної відповіді немає

Запитання 11

Під яким кутом виконують запилювання місця з"єднання шипа з провушиною.

варіанти відповідей
 

10°

 
 

15°

 
 

20°

 
 

під будь-яким

 
 

правильної відповіді немає

Запитання 12

Глухий отвір - це ...

варіанти відповідей
 

отвір, який проходить крізь усю внутрішню частину

заготовки з виходом назовні

 
 

підгонка розмірів заготовок для щільного з’ єднання

в конструкцію

 
 

отвір, виготовлений не на всю товщину заготовки,

без виходу назовні

 
 

ручний різальний столярний інструмент для видовбування


 

    

                                                                                          

  



Комментариев нет:

Отправить комментарий

новый блог